Спортиста је најсуптилнији вид војника, односно витеза. Он је посредник између анђелског света и људи. Чисти духови подражаваоци су анђела, а нечисти демона. Они се спомињу у Библији, али и у другим списима и потпуно су духовна бића етеричног, прозрачног атлетског тела. Изгледају као људи и у домостроју спасења служе као служитељи, гласници, чувари, водичи звезда, извршиоци закона, заштитници изабраних. Устројени су у хијерархију од седам редова, девет хорова или три тријаде. Свети Дионисије Аеропагит је написао осам ангеолошких књига о Небеској хијерархији која се сматра најсавршенијом и најмистичнијом. Многи свети Оци и други духовни писци сматрају анђеле симболима духовног реда. Неки у анђелима виде службу, позив њихове везе са Творцем или супротност; палог анђела и људе незадовољене и неостварене. Анђели симболизују (Рилке) стварање које пројављује невидљиво али као усавршено и преображено. Серафими (=Огњени) анђели су са шест крила: са два крила лете, са два заклањају лице (од страха да ће видети Бога), а са два крила сакривају свој спол (Ис 6, 1-12). Анђелско коло окружује Господа Христа на престолу као Бога. Анђели су знакови Јединог Светог. Двор су Цара небеског и небо небеса. Покретачи су звезда. Сваки анђео надзире кретање једне звезде. Број анђела је раван броју звезда. Сваки крштен човек има анђела чувара, монаси имају два (мала схима), а великосхимници имају три и више анђела. Под њиховим утицајем се окреће несагледиви небески свод и делује непосредно. Анђели најављују или остварују божанско посредовање. Они су као небеска бића престо Божији за које се у Псалму 18, 9-11 вели: Он нагну небеса и сиђе, мрак бјеше под ногама његовијем. Сједе на херувима и полетје, на крилима вјетра заплови. У часу када полази у битку јунаку се у смртној опасности јављају чете анђела, дају му махове певајући му небески пој. Надахњују га и прекаљују за подвиг. Реду анђела и арханђела припада позив, функција откровења. Они предводе људске хијерархије и управљају духовним уздизањем ка Богу: покајањем, сједињавањем, причешћивањем, а истовремено развојно кретање самога Бога који својим даровима инспирише и обожује све , те их уводи у заједницу са собом. Михаило је архонт новог Израила, а остали арханђели су архонти разних народа Божијих. Спортисти би морали бити део Божије војске, Божији двор и Божија кућа. Они су антене Божије које слушају његове одредбе и бдију над својом земљом. Под покровитељством су главног арханђела Михаила као победници, док су као покретачи и посредници под заштитом архангела Гаврила. Као исцелитељи и водичи путника под заштитом су арханђела Рафаила, а као огањ, мач или светлост Божија су под заштитом арханђела Урила. Као молитвеник Божији са лицем и очима погнут, а руке држи на прсима. Као славитељ Бога овенчан је златним ловором Јегудило, а у левој руци му је троструки бич. Благослов доноси Варахило делећи беле руже из својих недара, а Јеремило – узвишење Божије надахњује узвишеним помислима и маховима. Он уздиже прегаоца к Богу. По светом Јустину Философу, анђели премда су духовне природе носиоци су тела које одговара људском. Они се хране небесима и људски су учитељи и заштитници, те и ослободиоци у опасностима.