Лк 19, 1-12
Фарисеји презиру Закхеја као обруканог, на рђавом гласу Јеврејина због незаконито стечене имовине и друштвене моћи, те и човека малог раста. Сви га сматрају јавним грешником, а Син Божији иде у потрагу за њим, препознаје га, па чак одлази и у његову кућу. Господ оставља мноштво својих обожаватеља који су га чекали у Јерихону и иде у посету Закхеју. Добар пастир оставља 99 оваца да би потражио стоту. Он је велики и нежан Бог, свесамилостив према свим својим створењима, који опомиње, али не кажњава. Лепо вели пророк Езекиљ: Не желим ја, вели Господ, смрт безбожника, већ настојим да се безбожник одрекне свог злога пута, те да се поузда у Господа (Ез 33, 11). Свети Иринеј Лионски ову Езекиљеву речцу сажео је у мудру поуку: Слава је Божија човек који живи. Син је човјечији дошао да потражи и спаси све изгубљено. Он је дошао да прими све оне које је одбацио социјално-политички систем, све потлачене и сиромашне, те и оне које су одбацили пагани, јудаисти, цариници, блуднице, сарадници окупатора и слични.
Ова еванђелска прича је повест о Господу Исусу и Закхеју са битном поруком о богатству и сиромаштву. Препоручујем да се чита у „сенци“ прича о шкртом богаташу и о богатом младићу. Важно је да појмимо тачно како се света Црква односи према богатству. Да ли као Закхеј или као шкрти богаташ, односно богати младић. Шкрти богаташ није убогоме сиромаху дозвољавао ни да купи мрвице које су падале са његовог стола, а Закхеј даје сиромаху половину својих добара, а ако је кога закинуо враћа четвороструко. Прича је о томе како располагати богатством. Неправедно стечено богатство је оно ком се обично не зна порекло (на пример задужбине наших савремених политичара). Неправедно стечено је и оно богатство које се згрће отимањем од слабијих или од обогаћених урбаних хајдука који су до претераног раскоша дошли неправедно, односно нису своје богатство зарадили властитим радом. Ако је, пак, богатство стечено праведно, и даје се за добро заједнице, онда богаташ подражава Бога: Бог је богат у најсветијем смислу, јер поседује и радост својих створења, не гледајући ко јесте, а ко није достојан тог изобиља добара. Управо прича о богатом младићу даје одговоре шта чинити да се наследи највеће богатство, вечно спасење. Види се да му Господ скреће позорност на заповести, па додаје: Продај све што имаш и раздај сиромасима; и имаћеш благо на небу; па хајде за мном (Лк 18, 22). Све што имаш дати значи остварити еванђелски идеал. Од богатог младића се тражи да великодушно све да сиромашнима и пође за Христом, док је од Закхеја затражено да половину да сиормашнима, а да другу половину задржи за себе, па ће бити прихваћен и спашен. Дакле, Закхеј остаје богат и Господ не осуђује богатство. Има спасења и за богаташе, мада остаје да је лакше камили проћи кроз иглене уши неголи богаташу ући у Царство Божије (18, 25). Па ко се може спасити? – Што је људима немогуће Богу је могуће (18, 27). Заиста, Бог може само чудом спасити богаташа, а да богаташ остане богат. Господ никада није ласкао и повлађивао богаташима као ми. Он никада није тражио њихову наклоност. Међутим, данас дође спасење дому овоме (Лк 19, 9)! Закхеј је донео великодушну одлуку да ће се поправити, те да ће дати сиромасима половину свог имања, а ако је кога у чему закинуо (а закидао је), обећава да ће по Закону вратити четвороструко. Од трулог богаташа се тражи да се одрекне свега. Ево, Божија решења су различита, а не иста за све случајеве богаћења. Из данашњег Еванђеља приспева позив и нашим богаташима, у нашој Цркви, ако не да све продају и дају сиромасима као у апостолско време, а оно да своје имање деле дајући трудбеницима веће плате, боље услове рада и поштеније најамнине. Поред тога, имућан члан Цркве дужан је да допринесе бољем животу црквене заједнице и свештенства. Закхеји међу нама могу потпомагати сиромашније чланове свете Цркве, тако што ће их материјално помагати.
Богу је могућно све, па и да срца богаташа отвори за сиромашне, мада признајем да никада нисам био сведок тог чуда. Богати су по правилу били шкрти према свима. Закхеј је имао среће да се потруди да задобије Господње пријатељство, те да се као богат човек прихвати у вишој стварности Царства Божијег, љубави Божије у Духу Светоме. Да сваки Закхеј међу нама смогне одрицања, и радости у одрицању. Да пружи руку и приложи део, или све што поседује, е да би тако стекао благо на небесима.